Terjemahan

PENGIKUT

Rabu, 29 Mei 2013

ADAT DAN ISTIADAT


Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) pula, adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun di dalam sesuatu masyarakat (sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus dipatuhi). Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), istiadat bermaksud peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan. Pengertian istiadat mempunyai kaitan dengan adat. Apabila kita menyebut adat istiadat, ia membawa dua maksud iaitu pelbagai adat dan upacara termasuk peraturan pelaksanaannya. Sehubungan dengan itu, berbeza dengan undang-undang, istiadat boleh dikatakan tidak melibatkan hukuman atau denda tertentu.

Terdapat dua jenis adat yang terdapat dalam Sulalat al-Salatin, iaitu adat yang melibatkan hukuman dan adat yang tidak melibatkan hukuman. Adat yang melibatkan hukuman terbahagi kepada dua, iaitu undang-undang dan larangan Diraja. Antara undang-undang yang terdapat dalam Sulalat al-Salatin ialah derhaka, menggunakan hak raja tanpa izin, merancang untuk merampas kuasa atau seumpamanya, tidak mengadap raja pada hari-hari tertentu, biadab kepada raja atau wakil, mencuri, membuat fitnah dan Mengambil isteri orang.

Undang-undang pertama ialah derhaka. Seorang penderhaka yang berdosa boleh dihukum bunuh oleh raja. Undang-undang yang membawa hukuman mati ke atas penderhaka buat pertama kalinya kepada Tun Jana Khatib yang disifatkan sebagai seorang penderhaka apabila disyaki oleh Paduka Seri Maharaja kerana cuba menawan hati isteri baginda dengan menunjukkan kebijaksanaan membelah pohon pinang melalui tilikan mata (Sulalat al-Salatin: 55). Seterusnya ialah menggunakan hak raja tanpa izin. Pelaksanaan undang-undang ini dapat dikesan semasa pemerintahan Sultan  Mansur Syah apabila Hang Tuah menggunakan hak raja, iaitu gundik raja. Walaupun banyak berjasa kepada baginda dan raja, itu tidak dapat menjamin Hang Tuah terselamat daripada hukuman bunuh (Sulalat al-Salatin: 97).

Undang-undang juga menetapkan bahawa rakyat atau pembesar tidak boleh merampas kuasa. Hal ini jelas apabila Sultan Mahmud Syah menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Bendahara Seri Maharaja setelah mendapat aduan bahawa Bendahara merancang hendak merampas kuasa raja (Sulalat al-Salatin: 205). Undang-undang seterusnya ialah tidak mengadap raja pada hari-hari tertentu seperti hari raya. Pesalah boleh dijatuhi hukuman bunuh sekiranya sebab yang diberikan tidak bersesuaian. Hal ini terjadi semasa pemerintahan Sultan Mahmud Syah yang memerintahkan hukuman bunuh ke atas Seri Bija Diraja kerana tidak mengadap baginda pada hari raya (Sulalat al-Salatin: 153).

Seseorang yang tidak menghormati wakil raja akan dihukum bunuh kerana dianggap mahu menunjukkan kuasa. Undang-undang ini ternyata dipraktikkan apabila Tun Perpatih Hitam telah menguis tikar ketika perbicaraannya sedang berlangsung di hadapan Bendahara bagi menunjukkan rasa tidak puas hatinya itu. Tindakannya itu telah mengundang padah apabila Laksamana bertindak membunuhnya kerana menjadi tanggungjawabnya (Sulalat al-Salatin: 172). Sulalat al-Salatin juga tidak ketinggalan mengenai undang-undang menghukum seseorang mencuri. Hal ini sendiri telah dilaksanakan oleh Sultan Alauddin Riayat Syah yang bertindak membunuh pencuri-pencuri tersebut dengan keluar sendiri pada waktu malam (Sulalat al-Salatin: 137).

Undang-undang membuat fitnah juga turut dilaksanakan dalam Sulalat al-Salatin. Si penyampai fitnah akan dihukum bunuh. Raja Mendeliar telah bertindak memfitnah Bendahara Seri Maharaja dan telah dijatuhkan hukuman (Sulalat al-Salatin: 207). Undang-undang yang terdapat dalam Sulalat al-Salatin juga tidak terlepas daripada kesalahan bersekedudukan dengan isteri orang serta tunangan orang. Sesiapa yang melanggarnya boleh dihukum bunuh tanpa mengira orang itu pembesar mahupun sultan. Sultan Mahmud Syah berlaku curang dengan isteri Tun Biajid. Sekiranya Tun Biajid tidak berpegang kepada konsep pantang Melayu menderhaka, sudah pasti Sultan Mahmud Syah sudah dibunuhnya. Baginda sedar akan kesalahannya itu dan tidak menyalahkan Tun Biajid dengan tindakannya itu (Sulalat al-Salatin: 157).

Berdasarkan Sulalat al-Salatin, larangan diraja pertama kalinya dilaksanakan oleh Sultan Muhammad Syah sebaik sahaja baginda memeluk Islam Antara larangan-larangan tersebut dilarang memakai kain kuning dalam perhiasan tertentu, membuat rumah bentuk-bentuk tertentu, membuat perahu berhias tertentu; memakai perhiasan emas, memakai keris dalam cara-cara tertentu dan dilarang penggunaan payung warna putih hanya untuk anak raja dan kuning hanya untuk raja (Sulalat al-Salatin: 60-65).

Terdapat dua jenis adat yang tidak melibatkan hukum, iaitu aturan atau peraturan negeri dan istiadat. Antara aturan negeri yang terdapat dalam Sulalat al-Salatin ialah negeri kalah raja mati,  perlantikan pengganti seseorang raja, mengadap atau menjunjung duli dan aturan pengurniaan gelaran. Satu hal yang menarik dalam peraturan negeri sebagaimana yang diperlihatkan oleh Sulalat al-Salatin ialah penguasaan raja ke atas negeri tersebut. Walaupun negeri telah oleh satu kuasa luar, sedangkan raja masih hidup tetapi melarikan diri. Raja tersebut masih berkuasa ke atas negeri itu kerana menurut aturan “negeri kalah raja mati”. Hal ini berlaku dalam peristiwa di mana ketika Sultan Iskandar Syah diserang Majapahit. Baginda telah bertindak melarikan diri ke Muar (Sulalat al-Salatin: 57). Perlantikan pengganti seseorang raja dalam Sulalat al-Salatin kebanyakannya dilakukan oleh raja itu sendiri melalui wasiatnya sebelum mangkat. Setelah itu barulah raja yang baru akan dijunjung duli oleh pembesar dan rakyat jelata (Sulalat al-Salatin: 54).

Ketika mengadap atau menjunjung duli terdapat peraturan khusus mengenainya tempat duduk para pembesar disusun secara bertingkat-tingkat bermula dengan Bendahara, Penghulu Bendahari, hulubalang besar, para menteri (Sulalat al-Salatin: 30). Ketika mengadap raja, mana-mana pembesar termasuk Bendahara tidak boleh disembah sebelum raja ataupun di hadapan raja. Peraturan ini tergambar ketika pembesar-pembesar menunggu Sultan Mahmud Syah keluar untuk berhari raya. Tindakan Raja Mendeliar yang hendak menyembah Bendahara telah menyebabkan kemarahan Bendahara Seri Maharaja (Sulalat al-Salatin: 203). Bagi aturan pengurniaan gelaran, mereka akan dilantik mengikut adat perlantikan gelaran. Ini dapat dilihat dalam peraturan yang telah ditetapkan oleh Sultan Muhammad Syah (Sulalat al-Salatin: 62)

Istiadat meliputi pelbagai upacara yang dijalankan oleh kelompok manusia, namun dalam Sulalat al-Salatin lebih memberikan perhatian kepada golongan raja dan kerabatnya sahaja. Istiadat-istiadat itu termasuklah istiadat perkahwinan, melenggang perut, melahirkan anak, bertindik atau berkhatan, kematian dan pertabalan raja. Istiadat perkahwinan ini dapat dilihat melalui perkahwinan yang berlangsung antara Raja Iskandar dengan Tuan Puteri Syahr al-Bariyah. Pelbagai istiadat telah berlangsung sepanjang proses peminangan, akad nikah dan persandingan tersebut (Sulalat al-Salatin: 5-7). Sulalat al-Salatin memperlihatkan istiadat menyambut kelahiran bayi ketika Tun Fatimah melahirkan anak lelaki Sultan Muhammad Syah yang bercukur jambul dan ditabal sebagai Sultan Muda selepas 40 hari kelahirannya (Sulalat al-Salatin: 216).

Istiadat berkhatan tidak terdapat banyak dalam Sulalat al-Salatin tetapi hanya dinyatakan sahaja. Kita dapat lihat apabila Tun Perpatih Tulus Tukang Segara mencadangkan supaya Sultan Ahmad, iaitu anak Sultan Malik al-Zahir dikhatankan. (Sulalat al-Salatin: 52). Istiadat pengebumian juga hanya dinyatakan sahaja tanpa memperincikan bagaimana istiadat pengebumian itu dilakukan. Hal ini dapat dilihat apabila hanya dinyatakan “mayat Sultan Malik al-Mansur pun ditanamkan oleh paduka baginda seperti tertib raja-raja yang besar-besar” (Sulalat al-Salatin: 54). Istiadat pertabalan raja dipraktikkan oleh Seri Teri Buana yang dijadikan raja Palembang selepas selesai upacara permandian selepas dikahwinkan dengan Tuan Puteri Uwan Sundari (Sulalat al-Salatin: 25).

Sumber: Wan Nur Safira Bt Wan Mohd Nafiah et.al. (2013). Nilai Ilmu Dan Maklumat :
Ilmu Perdukunan, Ilmu Firasat, Jampi, Pengasih, Strata Masyarakat, Adat Istiadat, Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris


Tiada ulasan :