Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010)
pula, adat bermaksud peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun di dalam
sesuatu masyarakat (sehingga merupakan hukum dan peraturan yang harus
dipatuhi). Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), istiadat bermaksud
peraturan atau cara-cara melakukan sesuatu yang sudah menjadi kebiasaan.
Pengertian istiadat mempunyai kaitan dengan adat. Apabila kita menyebut adat
istiadat, ia membawa dua maksud iaitu pelbagai adat dan upacara termasuk
peraturan pelaksanaannya. Sehubungan dengan itu, berbeza dengan undang-undang,
istiadat boleh dikatakan tidak melibatkan hukuman atau denda tertentu.
Terdapat dua jenis adat yang terdapat dalam
Sulalat al-Salatin, iaitu adat yang melibatkan hukuman dan adat yang tidak
melibatkan hukuman. Adat yang melibatkan hukuman terbahagi kepada dua, iaitu
undang-undang dan larangan Diraja. Antara undang-undang yang terdapat dalam
Sulalat al-Salatin ialah derhaka, menggunakan hak raja tanpa izin, merancang
untuk merampas kuasa atau seumpamanya, tidak mengadap raja pada hari-hari
tertentu, biadab kepada raja atau wakil, mencuri, membuat fitnah dan Mengambil
isteri orang.
Undang-undang pertama ialah derhaka.
Seorang penderhaka yang berdosa boleh dihukum bunuh oleh raja. Undang-undang
yang membawa hukuman mati ke atas penderhaka buat pertama kalinya kepada Tun
Jana Khatib yang disifatkan sebagai seorang penderhaka apabila disyaki oleh
Paduka Seri Maharaja kerana cuba menawan hati isteri baginda dengan menunjukkan
kebijaksanaan membelah pohon pinang melalui tilikan mata (Sulalat al-Salatin:
55). Seterusnya ialah menggunakan hak raja tanpa izin. Pelaksanaan
undang-undang ini dapat dikesan semasa pemerintahan Sultan Mansur Syah apabila Hang Tuah menggunakan hak
raja, iaitu gundik raja. Walaupun banyak berjasa kepada baginda dan raja, itu
tidak dapat menjamin Hang Tuah terselamat daripada hukuman bunuh (Sulalat
al-Salatin: 97).
Undang-undang juga menetapkan bahawa rakyat
atau pembesar tidak boleh merampas kuasa. Hal ini jelas apabila Sultan Mahmud
Syah menjatuhkan hukuman bunuh ke atas Bendahara Seri Maharaja setelah mendapat
aduan bahawa Bendahara merancang hendak merampas kuasa raja (Sulalat
al-Salatin: 205). Undang-undang seterusnya ialah tidak mengadap raja pada
hari-hari tertentu seperti hari raya. Pesalah boleh dijatuhi hukuman bunuh
sekiranya sebab yang diberikan tidak bersesuaian. Hal ini terjadi semasa
pemerintahan Sultan Mahmud Syah yang memerintahkan hukuman bunuh ke atas Seri
Bija Diraja kerana tidak mengadap baginda pada hari raya (Sulalat al-Salatin:
153).
Seseorang yang tidak menghormati wakil raja
akan dihukum bunuh kerana dianggap mahu menunjukkan kuasa. Undang-undang ini
ternyata dipraktikkan apabila Tun Perpatih Hitam telah menguis tikar ketika
perbicaraannya sedang berlangsung di hadapan Bendahara bagi menunjukkan rasa
tidak puas hatinya itu. Tindakannya itu telah mengundang padah apabila
Laksamana bertindak membunuhnya kerana menjadi tanggungjawabnya (Sulalat
al-Salatin: 172). Sulalat al-Salatin juga tidak ketinggalan mengenai
undang-undang menghukum seseorang mencuri. Hal ini sendiri telah dilaksanakan
oleh Sultan Alauddin Riayat Syah yang bertindak membunuh pencuri-pencuri
tersebut dengan keluar sendiri pada waktu malam (Sulalat al-Salatin: 137).
Undang-undang membuat fitnah juga turut
dilaksanakan dalam Sulalat al-Salatin. Si penyampai fitnah akan dihukum bunuh.
Raja Mendeliar telah bertindak memfitnah Bendahara Seri Maharaja dan telah
dijatuhkan hukuman (Sulalat al-Salatin: 207). Undang-undang yang terdapat dalam
Sulalat al-Salatin juga tidak terlepas daripada kesalahan bersekedudukan dengan
isteri orang serta tunangan orang. Sesiapa yang melanggarnya boleh dihukum
bunuh tanpa mengira orang itu pembesar mahupun sultan. Sultan Mahmud Syah
berlaku curang dengan isteri Tun Biajid. Sekiranya Tun Biajid tidak berpegang
kepada konsep pantang Melayu menderhaka, sudah pasti Sultan Mahmud Syah sudah
dibunuhnya. Baginda sedar akan kesalahannya itu dan tidak menyalahkan Tun
Biajid dengan tindakannya itu (Sulalat al-Salatin: 157).
Berdasarkan Sulalat al-Salatin, larangan
diraja pertama kalinya dilaksanakan oleh Sultan Muhammad Syah sebaik sahaja
baginda memeluk Islam Antara larangan-larangan tersebut dilarang memakai kain
kuning dalam perhiasan tertentu, membuat rumah bentuk-bentuk tertentu, membuat
perahu berhias tertentu; memakai perhiasan emas, memakai keris dalam cara-cara
tertentu dan dilarang penggunaan payung warna putih hanya untuk anak raja dan
kuning hanya untuk raja (Sulalat al-Salatin: 60-65).
Terdapat dua jenis adat yang tidak
melibatkan hukum, iaitu aturan atau peraturan negeri dan istiadat. Antara
aturan negeri yang terdapat dalam Sulalat al-Salatin ialah negeri kalah raja
mati, perlantikan pengganti seseorang
raja, mengadap atau menjunjung duli dan aturan pengurniaan gelaran. Satu hal
yang menarik dalam peraturan negeri sebagaimana yang diperlihatkan oleh Sulalat
al-Salatin ialah penguasaan raja ke atas negeri tersebut. Walaupun negeri telah
oleh satu kuasa luar, sedangkan raja masih hidup tetapi melarikan diri. Raja
tersebut masih berkuasa ke atas negeri itu kerana menurut aturan “negeri kalah
raja mati”. Hal ini berlaku dalam peristiwa di mana ketika Sultan Iskandar Syah
diserang Majapahit. Baginda telah bertindak melarikan diri ke Muar (Sulalat
al-Salatin: 57). Perlantikan pengganti seseorang raja dalam Sulalat al-Salatin
kebanyakannya dilakukan oleh raja itu sendiri melalui wasiatnya sebelum mangkat.
Setelah itu barulah raja yang baru akan dijunjung duli oleh pembesar dan rakyat
jelata (Sulalat al-Salatin: 54).
Ketika mengadap atau menjunjung duli
terdapat peraturan khusus mengenainya tempat duduk para pembesar disusun secara
bertingkat-tingkat bermula dengan Bendahara, Penghulu Bendahari, hulubalang
besar, para menteri (Sulalat al-Salatin: 30). Ketika mengadap raja, mana-mana
pembesar termasuk Bendahara tidak boleh disembah sebelum raja ataupun di
hadapan raja. Peraturan ini tergambar ketika pembesar-pembesar menunggu Sultan
Mahmud Syah keluar untuk berhari raya. Tindakan Raja Mendeliar yang hendak
menyembah Bendahara telah menyebabkan kemarahan Bendahara Seri Maharaja
(Sulalat al-Salatin: 203). Bagi aturan pengurniaan gelaran, mereka
akan dilantik mengikut adat perlantikan gelaran. Ini dapat dilihat dalam
peraturan yang telah ditetapkan oleh Sultan Muhammad Syah (Sulalat al-Salatin:
62)
Istiadat meliputi pelbagai upacara yang
dijalankan oleh kelompok manusia, namun dalam Sulalat al-Salatin lebih
memberikan perhatian kepada golongan raja dan kerabatnya sahaja.
Istiadat-istiadat itu termasuklah istiadat perkahwinan, melenggang perut,
melahirkan anak, bertindik atau berkhatan, kematian dan pertabalan raja. Istiadat
perkahwinan ini dapat dilihat melalui perkahwinan yang berlangsung antara Raja
Iskandar dengan Tuan Puteri Syahr al-Bariyah. Pelbagai istiadat telah
berlangsung sepanjang proses peminangan, akad nikah dan persandingan tersebut (Sulalat
al-Salatin: 5-7). Sulalat al-Salatin memperlihatkan istiadat menyambut
kelahiran bayi ketika Tun Fatimah melahirkan anak lelaki Sultan Muhammad Syah
yang bercukur jambul dan ditabal sebagai Sultan Muda selepas 40 hari
kelahirannya (Sulalat al-Salatin: 216).
Istiadat berkhatan tidak terdapat banyak
dalam Sulalat al-Salatin tetapi hanya dinyatakan sahaja. Kita dapat lihat
apabila Tun Perpatih Tulus Tukang Segara mencadangkan supaya Sultan Ahmad,
iaitu anak Sultan Malik al-Zahir dikhatankan. (Sulalat al-Salatin: 52).
Istiadat pengebumian juga hanya dinyatakan sahaja tanpa memperincikan bagaimana
istiadat pengebumian itu dilakukan. Hal ini dapat dilihat apabila hanya
dinyatakan “mayat Sultan Malik al-Mansur pun ditanamkan oleh paduka baginda
seperti tertib raja-raja yang besar-besar” (Sulalat al-Salatin: 54). Istiadat
pertabalan raja dipraktikkan oleh Seri Teri Buana yang dijadikan raja Palembang
selepas selesai upacara permandian selepas dikahwinkan dengan Tuan Puteri Uwan
Sundari (Sulalat al-Salatin: 25).
Sumber: Wan Nur Safira Bt Wan Mohd Nafiah et.al. (2013). Nilai Ilmu Dan Maklumat :
Ilmu Perdukunan, Ilmu Firasat, Jampi, Pengasih, Strata Masyarakat, Adat Istiadat, Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Tiada ulasan :
Catat Ulasan