Terjemahan

PENGIKUT

Rabu, 29 Mei 2013

ADAT TEMENGGUNG

Ramai penulis dan sarjana yang menulis dan mengkaji tentang adat masyarakat Melayu di semenanjung Malaysia beranggapan bahawa adat yang diamalkan di luar Negeri Sembilan adalah Adat Temenggung. Adat ini diasaskan oleh Datuk Ketemenggungan (abang tiri kepada Datuk Perpatih Nan Sebatang yang mengasaskan Adat Perpatih) yang berasal dari Sumatera. Wujudnya istilah "Adat Temenggung" adalah berkait dengan munculnya istilah "Adat Perpatih" kerana istilah ini tidak ada dalam budaya Melayu yang awal. Disebabkan oleh Adat Temenggung diamalkan di hampir semua negeri-negeri Melayu, maka Adat Temenggung telah bercampur dengan undang-undang adat Melayu sedia ada yang mempunyai nama yang berbeza mengikut negeri. Aspek yang terdapat dalam adat Temenggung, antaranya ialah :

 i.                   Sistem Politik dan Kekuasaan
Raja atau sultan merupakan kedudukan yang paling tinggi dalam struktur politik di negeri-negeri Melayu yang tidak mengamalkan Adat Perpatih. Di bawahnya terdiri daripada kerabat diraja bergelar yang berhak, mengikut giliran, mewarisi takhta kerajaan apabila raja atau sultan mangkat. Seterusnya terdapat pembesar-pembesar yang memegang portfolio tertentu iaitu penasihat raja dalam semua aspek pentadbiran negeri. Raja atau sultan mempunyai hak keistimewaan dan kuasanya diperkukuhkan melalui konsep daulat dan derhaka.

Raja atau sultan dalam negeri-negeri Melayu diberi kuasa penuh dalam menentukan corak pemerintahan di negeri-negeri Melayu. Pada zaman dahulu, corak pemerintahan negeri-negeri Melayu bercorak autokrat. Baginda selalunya diakui sebagai lambang kesatuan rakyat dan sebagai ketua negara. Sistem pertabalan baginda berdasarkan keturunan atau warisan. Anak lelaki sulung akan dilantik sebagai raja sekiranya raja mangkat. Sekiranya raja atau sultan tidak mempunyai waris, maka gelaran ini akan diturunkan kepada adik lelakinya. Sekiranya kedua-dua ini tiada, maka gelaran ini diturunkan kepada Raja Bendahara.
Lihat contoh di bawah:

a.                  Politik

Hatta setelah empat puluh dua tahun umur Sultan Muzaffar Syah di atas kerajaan, maka baginda pun mangkatlah. Maka anakanda baginda Raja Abdullah, menggantikan ayahanda baginda.
      (Sulalatus Salatin, 1979: 96)

Setelah Sultan Ahmad sudah mangkat, maka oleh Sultan Mahmud anakanda baginda Raja Muzaffarlah di timbangkan baginda akan kerajaan...Tun Khoja Ahmad, anak Bendahara Lubuk Batu, dijadikan Sultan Mahmud Bendahara, bergelar Paduka Raja, Tun Abu Ishak, anak Orang Kaya Tun Abu Sahid, dijadikan Perdana Menteri, bergelar Seri Amar Bangsa.
(Sulalatus Salatin, 1979: 271)

b.                  Kekuasaan (daulat dan derhaka)

Bendahara Paduka Raja pun berwasiatkan kepada segala anak cucunya ... jangan kamu sekaliannya melupai daripada berbuat kebaktian ... raja itu umpama dua buah permata pada sebentuk cincin; lagi pula raja itu umpama ganti Pencipta (Allah) dalam dunia.
                                                                                         (Sulalatus Salatin, 1979: 190)

ii.                   Perundangan
Bentuk dan pelaksanaan hukumannya adalah lebih tegas dan keras, bertujuan menghukum serta berpegang kepada prinsip pembalasan semata-mata. Oleh itu, pelaksanaan sesuatu hukuman dibuat dengan tegas agar dapat memberi iktibar dan amaran kepada orang lain. Hukuman bunuh dikenakan atas kesalahan berat seperti membunuh, mencuri, memfitnah dan menderhaka kepada raja. Hukuman bunuh dilakukan oleh raja atau sultan sahaja. Lain-lain hukuman boleh dilakukan oleh pembesar-pembesar.

Undang-undang atau peraturan yang diamalkan dalam Adat Temenggung lebih memihak kepada golongan atasan atau pemerintah. Hal ini bermaksud, sekiranya rakyat melakukan kesalahan yang sama dilakukan oleh kerabat diraja, hukuman yang diterima oleh golongan rakyat lebih berat berbanding hukuman yang dikenakan kepada kerabat diraja.

Beberapa contoh dapat ditemui dalam dua karya agung iaitu Sulalatus Salatin dan Undang-undang Melaka yang mana peristiwa atau catatannya dapat dikategorikan dalam Adat Temenggung. Contohnya, kita lihat di bawah:

Maka titah baginda (Sultan Alau’d-Din) kepada Seri Maharaja: Jikalau orang mendapat harta orang, jika tiada dipulangkannya pada yang empunya, disuruh baginda kudung tangannya...
      (Sulalatus Salatin, 1979: 175)

Pada suatu malam Seri Maharaja berkawal, bertemu dengan seorang pencuri, maka diparang oleh Seri Maharaja dengan pedang bertupai, putus bahunya...
      (Sulalatus Salatin, 1979: 175)

Fasal yang kesebelas pada menyatakan hukum orang mencuri. Adapun jikalau seseorang mencuri lagi dalam kampung itu, maka tahu orang yang empunya itu, maka dibunuhnya, tiadalah lagi salah yang membunuh itu.
                    (Undang-undang Melaka, 2003: 113)

Contoh di atas menggambarkan bahawa hukuman yang dikenakan seperti yang diamalkan dalam Adat Temenggung lebih keras dan tegas.

iii.                   Perkahwinan
Aturan perkahwinan dalam Adat Temenggung banyak didasari dengan hukum Islam. Ini sejajar dengan prinsip hukum syarak yang mengiktiraf lelaki sebagai ketua keluarga. Lelaki dibenarkan kahwin dengan sesiapa sahaja asalkan tidak bertentangan dengan hukum syarak. Sekiranya mempunyai pertalian darah atau muhrim, perkahwinan dilarang. Contoh dalam karya agung seperti:

“Jikalau ada perempuan berbapa atau bernini atau saudaranya laki-laki, itulah akan walinya perempuan itu”
“...jauh wali itu daripada negeri sehari semalam...maka haruslah hakim walinya”
“Ia yatim, itu pun hakim akan walinya itu”
“Adapun segala syarat ini, maka berlakulah hukum nikah yang pada kitab Allah Ta’ala...”
       (Undang-undang Melaka, 2003: 130)

Contoh-contoh di atas membuktikan bahawa perkahwinan dilakukan berdasarkan agama Islam, sama seperti dalam kebiasaan Adat Temenggung.


Sumber: Wan Nur Safira Bt Wan Mohd Nafiah et.al. (2013). Nilai Ilmu Dan Maklumat :
Ilmu Perdukunan, Ilmu Firasat, Jampi, Pengasih, Strata Masyarakat, Adat Istiadat, Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris

 

Tiada ulasan :