Jampi menurut Kamus Dewan (2010), membawa makna kata-kata
tertentu yang diucapkan untuk mendatangkan kesaktian. Jampi juga dikenali
sebagai mantera. Mana Sikana (1996) pula berpendapat bahawa jampi
serapah tidak hanya sekadar penglahiran perasaan seperti puisi. Ia ada
hubungannya dengan kejiwaan dan sistem kepercayaan. Jampi dikatakan sebagai
sesuatu yang dibaca untuk memberi kesaktian terutamanya pada perubatan. Pawang
sebagai pembaca jampi adalah manusia yang luar biasa dan disifatkan sebagai
manusia perantaraan makhluk dengan Khaliq atau supernatural.
Kedudukan
pawang dalam hierarki kemasyarakatan adalah jelas. Jampi mantera yang diucapkan
telah mendapat tempat yang istimewa. Jampi mempunyai unsur-unsur pemujaan,
perubatan, kasih sayang, pendinding dan berhubung dengan psikologi manusia.
Biasanya pawang, dukun, bomoh atau orang yang memakainya tidak begitu mudah
memberikan jampi serapahnya kepada orang lain. Mereka bimbang jampi serapah
yang diketahui itu tidak mujarab lagi, melainkan orang yang sudah menuntut dan
orang lain tidak boleh menggunakannya. Jika digunakan juga dia akan menerima
padahnya.
Satu
hal yang menarik ialah jampi biasanya disampaikan dalam bahasa Banjar.
Penjelasan tersebut jelas menunjukkan bahawa kepercayaan yang masih sebati
terhadap kuasa ghaib seperti yang terdapat dalam jampi. Jampi-jampi dikatakan
boleh diwarisi oleh orang tertentu. Menurut Mana Sikana (1996), jampi mempunyai
tiga jenis, iaitu jampi menolak syaitan, jampi tawar biasa dan seterusnya ialah
jampi pendinding. Jampi yang pertama dan ketiga ialah jampi jenis larangan,
manakala jampi yang kedua ialah jampi jenis perubatan.
Jampi menolak syaitan
digunakan untuk menghalau sekalian jenis jin. Jampi ini juga digunakan untuk
mengubat penyakit yang berkaitan dengan makhluk halus tersebut. Jampi
menolak syaitan ini boleh sahaja digunakan pada bila-bila masa yang dirasakan
perlu. Contohnya, jampi ini boleh digunakan ketika seseorang berjalan di tempat
yang sunyi atau apabila berasa takut dan boleh juga digunakan apabila dirasakan
diri diganggu oleh sesuatu. Cara menjampinya adalah seseorang itu perlu
memandang tegak ke hadapan. Selepas sekali dibaca, hendaklah ditiup ke kiri dan
ke kanan sebanyak tiga kali. Jampi ini perlu dibaca sebanyak tiga kali
berturut-turut. Contoh yang
terdapat dalam karya agung ialah:
“Permulaan kata aku menyatakan
Hakikat jin seribu empat puluh dua lagi
Aku tahu akan asal usul dirimu
Asal diri jadi di huruf Alif
… dengan berkat La ilaha illallah”
(Kitab Tib 1292)
Jampi tawar bisa pula boleh digunakan untuk kesakitan
serius seperti digigit ular berbisa dan boleh membawa maut atau kebakaran yang
boleh mencacatkan. Jampi ini boleh digunakan dengan dua cara, iaitu yang
pertama ialah dengan cara menjampi terus pada tempat yang sakit. Selepas
pembacaan, hendaklah ditiup pada tempat yang sakit tersebut dan sebaik-baiknya
pesakit haruslah duduk di tempat yang arahnya menerima angin kerana dipercayai
bahawa angin tersebut mampu menolong mencabut bisa yang ditanggungnya. Cara
yang kedua pula ialah dengan cara pembacaan ke dalam air. Selepas dijampi, air
tersebut perlulah diminum, di mandi atau disapukan ke kepala. Air tersebut
tidak boleh dilangkah terutama sekali oleh kucing. Air itu perlu disimpan di
tempat yang tinggi dan tidak boleh diletakkan di dalam peti sejuk.
Sebaik-baiknya, air itu ialah air hujan yang ditadah dan turun betul-betul dari
langit serta tidak tersangkut di mana-mana lagi sebelumnya.
Jampi
pendinding adalah jampi jenis yang cukup dominan dalam masyarakat Melayu. Jampi
jenis ini boleh dikatakan dipelajari dan dipakai oleh kebanyakan orang Melayu
sebagai alat pengebal atau mempertahankan diri daripada perbuatan orang, baik
secara halus ataupun terang. Jampi ini boleh digunakan dengan cara meminum air
yang telah dijampi atau jampi tersebut boleh ditulis di atas kertas lalu
dipakai sebagai azimat. Namun, azimat tersebut tidak boleh dibawa ke tempat
kotor dan tidak boleh berniat jahat. Jampi ini berfungsi sebagai pendinding
diri kerana niat jahat, hasad, fitnah dan sebagainya tidak akan sampai kepada
pengamalnya, malah dalam beberapa keadaan perbuatan jahat itu tadi akan kembali
kepada si pelaku itu semula.
Perkara-perkara
yang berkaitan dengan jampi juga ada sedikit sebanyak disebut dalam karya-karya
agung seperti Hikayat Abdullah, Hikayat Raja Pasai, Hikayat Seri Kelantan dan
lain-lain lagi. Contohnya ialah:
“Pawang
ini pandai sungguh, sebab membaca-bacakannya, gajah itu pun takut akan dia”.
(Hikayat Abdullah: 55)
Ayat
tersebut membuktikan bahawa pengarang Hikayat Abdullah ada menceritakan tentang
jampi dan jampi itu bermaksud pawang yang diceritakan itu sungguh pandai kerana
mampu menjinakkan gajah dengan hanya menjampinya sahaja. Contoh yang kedua
ialah jampi Tuan Puteri Sa’dong menyebabkan Kota Jelasin dan rakyat ghaib lalu
jatuh ke dalam Cerang Bahana yang kemudian diberi nama Mahligai.
“Maka
jogi itu pun pengsan sebab daripada keramat sultan itu”.
(Hikayat Raja Pasai: 35)
Berdasarkan
ayat di atas, jelaslah bahawa jampi juga ada diceritakan dalam Hikayat Raja
Pasai. Hal ini kerana ayat tersebut menunjukkan bahawa jogi itu pengsan
disebabkan sultan tersebut mempunyai tongkat sakti atau tongkat yang telah
dijampi. Contoh seterusnya ialah:
“Hai
sahabat, jangan mu duduk menggoda dan menyiksa pada mulut manusia kerana mulut
manusia itu tempat puji Allah dan puji Muhammad…”
(Kitab Tib 1078: 65)
Jampi
di atas ialah contoh jampi sahabat. Jampi ini merupakan jampi yang jenis
nasihat ke arah kebaikan. Jampi ini boleh digunakan kerana ia tidak
bertentangan dengan syariat tidak boleh memesongkan akidah.
Sumber: Wan Nur Safira Bt Wan Mohd Nafiah et.al. (2013). Nilai Ilmu Dan Maklumat :
Ilmu Perdukunan, Ilmu Firasat, Jampi, Pengasih, Strata Masyarakat, Adat Istiadat, Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris
Tiada ulasan :
Catat Ulasan