Terjemahan

PENGIKUT

Jumaat, 31 Mei 2013

FALSAFAH ETIKA DALAM NASKHAH TUHFAT AL-NAFIS



Etika merupakan teori yang berkaitan dengan tindakan, hujah dan tujuan yang mengarah kepada makna sesuatu tindakan. Etika adalah bukan yang bersangkutan dengan fakta atau fizikal manusia tetapi merupakan suatu falsafah moral yang mengambil kira tindakan atau tingkah laku manusia. Etika juga merupakan satu disiplin ilmu yang mengkaji tentang moral, prinsip moral, kaedah moral dan tindakan serta kelakuan manusia yang betul.

Raja yang berjiwa rakyat merupakan salah satu tingkah laku yang merujuk kepada etika atau perilaku seseorang. Raja yang berjiwa rakyat merupakan raja yang sangat dihormati dan disayangi oleh rakyat jelata. Hal ini demikian kerana, raja yang merupakan golongan yang mempunyai darjat yang tinggi sanggup melupakan darjatnya dan ‘turun padang’ melihat kehidupan yang dilalui rakyatnya. Raja yang berjiwa rakyat ini turun ditonjolkan dalam karya Tuhfat al-Nafis yang dikarang oleh Raja Ali Haji. Contohnya adalah seperti berikut:

“Syahadan apabila mangkatlah Sultan Mansur Shah ini maka menggantikan kerajaannya puteranya Sultan Alauddin Riayat Syah. Adalah baginda itu sangat suka mengawali negeri pergi sambang malam dengan dirinya sendiri, dan beberapa kali ia membunuh penyamun dan pencuri dengan tangannya sendiri dan menghukumkan dengan adil dan bencikan orang yang jahat-jahat serta memeliharakan harta benda orang.”                                                                                                                                                                                    
                                                                                  (Tuhfat al-Nafis, 1982: 7)
Pengarang memaparkan kepada pembaca akan sikap seorang raja pada ketika itu yang suka melakukan kerja-kerja menjaga keselamatan rakyat tanpa bantuan orang lain. Selain itu, pengarang turut menyelitkan corak pemerintahan yang dibawa pada ketika itu merupakan corak pemerintahan yang adil yang diterajui oleh Sultan Alauddin Riayat Syah yang digambarkan oleh pengarang sebagai raja yang berjiwa rakyat dan mempunyai etika atau tingkah laku yang baik dan seharusnya dicontohi oleh pemimpin pada zaman sekarang yang mengutamakan rakyat daripada kepentingan peribadi.

Selain memaparkan tingkah laku seorang raja yang berjiwa rakyat, raja yang adil dan benci akan perbuatan yang melanggar norma hidup manusia, karya yang dikarang oleh Raja Ali Haji, iaitu Tuhfat al-Nafis pengarang turut menyelitkan akan tingkah laku seseorang kerabat diraja yang melanggar norm atau etika sebagai seorang manusia. Contohnya:

“Maka itu Sultan Pahang bernam Sultan Mansur Syah kerabat baginda itu juga. Maka tiada beberapa lama di Pahang pindahlah pula ia ke Johor, lalu membuat negeri di Johor. Syahadan puteranya Sultan Ahmad itu murah perangainya, akan tetapi tidak suka akan orang tua-tua serta dihina-hinakannya segala orang besar-besar, serta dilakukannya pekerjaan-pekerjaan yang bukan-bukan patut atas orang tua-tua dan orang besar-besar itu. Maka Sultan Mahmud pun murka lalu diracunnya puteranya itu, maka mangkatlah Sultan Ahmad Syah itu. Maka jadilah enam keturunan Raja-raja Melayu kerajaan di dalam negeri Melaka.”                                                                                          
                                                                                 (Tuhfat al-Nafis, 1982: 8-9)
Melalui petikan di atas, pengarang ingin pembaca berfikir dan membuat perbandingan antara dua etika, iaitu etika yang baik dan etika yang buruk. Petikan di atas menujukan kepada pembaca akan sikap yang dibawa atau ditunjukkan oleh Sultan Ahmad Syah yang mempunyai tingkah laku yang buruk dan sering menindas golongan yang berada di bawahnya. Sikap yang ditunjukkan oleh Sultan Ahmad telah membuatkan ayahandanya berasa kurang senang dan menimbulkan kemarahan baginda lalu baginda Sultan Mahmud mengambil tindakan dengan memberi racun kepada anakandanya sendiri.


Di sini jelas menunjukkan bahawa pemimpin yang memiliki sikap yang burut dan tidak beretika akan membuatkan orang di sekelilingnya berasa kurang enak dan seterusnya akan ditolak bukan sahaja oleh keluarga sendiri malahan oleh orang di sekelilingnya. Petikan ini menunjukkan perbezaan antara dua kerabat diraja yang memiliki sikap atau etika yang berbeza dan pengarang menunjukkan bagaimana penerimaan orang lain terhadap sikap yang dibawa oleh seseorang individu itu.


Tiada ulasan :