Sesungguhnya karya-karya tentang
bahasa Melayu oleh Raja Ali Haji ini merupakan warisan yang amat berharga yang
menjadi penyambung kepada tradisi pengajian bahasa dalam Islam yang bermula
sejak zaman awal Islam lagi. Dalam Islam, pengajian bahasa khususnya bahasa
Arab dan bahasa penganut Islam yang lain, merupakan ilmu alat untuk mencapai
makrifat, iaitu mengenali Allah dan seluruh kewujudan, memperteguh keimanan dan
ketakwaan, dan menyemai adab kesopanan yang mulia, yang mengandungi antara lain
ilmu-ilmu:
1) Nahu
(sintaksis)
2) Saraf
(morfologi)
3) Qawa’id
(tatabahasa)
4) Mantiq
(logik)
5) Balaghah
(retorik)
6) Istidlal
(pendalilan)
7) Kalam
(penghujahan)
Raja
Ali Haji dalam 2 buah buku beliau telah meletakkan tradisi pengajian bahasa
Melayu berdasarkan maksud dan matlamat pengajian bahasa yang digariskan oleh
pengajian Islam tersebut. Di sinilah letaknya keistimewaan tokoh Raja Ali Haji
dalam tradisi persuratan Melayu, yang bukan sahaja merupakan bahasa Melayu,
tetapi juga telah meletakkan asas pengajian bahasa Melayu pada tempat yang
sebenar, iaitu sebagai ilmu alat untuk memperoleh ilmu yang benar yang akan
membawa kepada keyakinan dan ketakwaan.
Sumber: Hashim bin Musa (pengkaji) & ed,Hassan Ahmad
(2005) : Bustan al-Katibin. Kuala
Lumpu: Yayasan Karyawan.
CERITERA WANITA DALAM
SULALAT-US-SALATIN
Sejak
awal 1990-an lagi, telah muncul kajian-kajian yang membicarakan tentang “citra”
wanita dalam penulisan Melayu tradisional dan moden. Kajian-kajian ini
bertujuan untuk meninjau secara lebih dekat “rupa” wanita seperti yang terdapat
dalam karya-karya tersebut, peranan pengarang, masyarakat dan cara berfikir
sezaman. Selain mencari kebenaran, sebahagian daripada kajian-kajian ini
kelihat seperti didorong oleh hasrat menulis semula sejarah atau membela wanita
akibat dirangsang semangar “kebebasan wanita” ala Barat.
Watak utama dan terpenting dalam
Syair Siti Zubaidah Perang Cina misalnya, ialah Siti Zubaidah, seorang
perempuan. Demikianlah juga pelaku utama dalam hikayat-hikayat Panji Melayu
seperti Hikayat Panji Semirang, Hikayat Panji Kuda Semirang dan Hikayat Mesa
Gimang juga adalah perempuan iaitu Galuh Candra Kirana.
Watak-watak Perempuan
di dalam Sulalat-us-Salatin
1)
Wan Empuk, Wan Malini
dan Wan Sendari
a.
Wan Empuk dan Wan
Malini merupakan orang pertama yang menyaksikan kemunculan tiga putera ajaib di
Bukit Si Guntang. Merekalah yang melayan dan memelihara tiga remaja itu
sehingga di ambil oleh Raja Palembang, Demar Lebar Daun.
b.
Wan Sendari, anak
Demang Lebar Daun dilihat sebagai mempunyai ketahanan yang luar biasa sehingga
berupaya menghadapi “daulat” Seri Teri Buana yang telah memudaratkan tiga puluh
sembilan perempuan tempatan yang dikahwini tanpa syarat sebelumnya.
Daripada
watak di atas, peranan wanita boleh ditafsirkan dengan pelbagai cara. Pertama,
walaupun berketurunan agung, raja-raja berasal dari luar sering bersama-sama
mereka unsure buruk yang sukar diatasi oleh masyarakat. Kedua, kekuatan usur
kebaikan yang ada pada puteri raja Peribumi iaitu Wan Sendari. Ketiga, kesentoasaan
hanya terhasil apabila gejala buruk bawaan lelaki luar yang berpengaruh dapat
ditunjukkan oleh gejala baik yang wujud dalam diri wanita.
2)
Puteri Gunung Ledang
(PGL)
a)
Satu kisah yang lain,
tetapi lebih aneh dan penuh kiasan, dalam hubungan kaum perempuan dengan kuasa,
pemerintahan dan negara adalah kisah yang berkaitan dengan PGL. Ia bermula
dengan keghairahan Raja Melaka untuk mengatasi “segala raja-raja dalam dunia
ini” dengan mengahwini puteri ajaib yang kononnya bersemayam di puncak Gunung
Ledang. PGL mengenakan syarat tetapi akhirnya Sultan Melaka mengalah kerana
walaupun semua syarat lain dapat ditunaikannya, tetapi “kerana tiada sampai
hati”, syarat menyediakan semangkuk darah anakandanya tidak dapat dipenuhi.
Di sini soal perempuan
adalah perkara penting dalam pemikiran kalangan lelaki yang berada si atas
takhta Kerajaan Melayu Melaka dan menjadi antara unsur utama yang mencorakkan
perkembangan politik di negeri Melayu. Sulalat-us-Salatin
adalah hasil karya orang lelaki dan secara umumnya tentang dunia lelaki. Namun,
dunia lelaki akan tempang dan tidak mungkin sempurna tanpa perempuan. Yang
melahirkan lelaki, mengasuh lelaki sewaktu bayi dan melengkapkan lelaki adalah
perempuan. Oleh itu, mahu tidak mahu ceritera wanita tetap ada walaupun dalam
hikayat yang dihasilkan lelaki.
Sumber: Abdul
Rahman Haji Ismal et.al (ed). Sulalat-us-Salatin
(Sejarah Melayu):Cerakinan Sejarah, Budaya dan Bahasa (2008). Pulau Pinang:
Univesiti Sains Malaysia.
Tiada ulasan :
Catat Ulasan