Terjemahan

PENGIKUT

Isnin, 27 Mei 2013

PENSEJARAHAN SEBUAH KARYA AGUNG TUHFAT AL NAFIS



        Konsep Pensejarahan dan Konsep Sastera Sejarah



Definisi Pensejarahan

Pensejarahan dalam bahasa inggeris historiographyberasal dari perkataan sejarah  iaitu history. Sejarah secara umumnya diertikan sebagai “the record of events or the events themselves.” Dalam pengertian ini, “record of event” (catatan peristiwa-peristiwa) dan “the event themselves” (peristwa-peristiwa itu sendiri), saling mempunyai pertalian yang relatif. Sesuatu peristiwa yang terjadi itu dicatatkan maka jadialah ia sejarah.

Tetapi dalam pengertian yang lebih kompleks, Encyclopedia Britannica telah memberikan kenyataan berikut:

“…it was only in comparatively modern times that the meaning of the word (history) was extended to include the phenomena that form their subject.”[1]

Dalam konteks ini, ‘peristiwa’ dan ‘catatan mengenai peristiwa’ akan mengembang dan membentuk perkara-perkara yang selanjutnya. Contohnya di dalam ‘peristiwa’ sejarah lazimnya dicatatkan perkara-perkara seperti (i) benar / sahih ataupun tidak peristiwa itu; (ii) bagaimana, sebab-musabab, perkembangan dan kesan daripada peristiwa berkenaan; (iii) tokoh / watak yang menjadi pelaku dalam sesuatu peristiwa; (iv) bila peristiwa tersebut terjadi dan lain-lain. Manakala di dalam ‘catatan mengenai peristiwa’ pula, di dalamnya terkandung perkara-perkara seperti; (a) siapakah yang mencatatkan peristiwa itu; (b) bagaimana peristiwa tersebut dicatatkan – tetap atau tidak, bias atau sebaliknya, obejktif atau subjektif, emosional atau rasional, apa dan bagaimanakah sudut pandangan pencatat berdasarkan peristiwa dan latar belakang yang mengaitkannya; (c) apakah cara dan kaedah (metodologi), pendekatan dan teori, falsafah dan pemikiran yang digunakan dan diambil oleh pencatat berkenaan; (d) sekiranya dalam konteks pengertian pencatatan peristiwa pada masa ini, di mana nilai-nilai ilmiah atau saintifik terterap ke dalam pencatatan tersebut dengan menggunakan sumber kedua (secondary) dan bagaimanakah sumber-sumber ini dikendalikan dan dipersepsikan.[2]

Penulisan yang dihasilkan kebanyakan adalah berkisar kepada golongan pemerintah. Ini mungkin disebabkan golongan kelas atasan ini sahaja yang mengetahui baca tulis pada ketika itu. Mungkin ada kebenarannya pendapat tersebut kerana apabila ditelusuri kembali perkembangan persuratan dalam masyarakat Melayu hampir dapat disahkan bahawa konsep sejarah sebagai bidang ilmu berasingan tidak wujud pada zaman dahulukala. Ini dapat dibuktikan kerana tiada satupun istilah perbendaharaan kata Melayu lama yang membawa konsep “history” sebagaimana yang difahami pada hari ini. Sebaliknya apa yang dianggap sebagai “history” adalah berasaskan tulisan-tulisan hikayat, salasilah dan syair-syair.


Konsep Sastera Sejarah

Sastera Sejarah adalah suatu bentuk penulisan yang menggabungkan unsur-unsur penulisan sejarah dengan unsur-unsur penulisan bukan sejarah atau sastera.  Kedua-dua unsur tersebut diolah dengan indah oleh pengarang istana Melayu untuk menggambarkan konsep sejarah dan keagungan zaman silam masyarakat Melayu.  Oleh itu karya sastera sejarah bukanlah karya sastera sepenuhnya sebaliknya mengandungi unsur-unsur peristiwa sejarah yang benar-benar berlaku pada zaman lampau. 

Antara corak kesusasteraan Melayu Lama yang mempunyai sifat-sifat tempatan dari segi kandungannya ialah karya kesusasteraan sejarah. Karya-karya yang disebut ini selalunya digolongkan sebagai Sastera Sejarah oleh para sarjana sastera Melayu. Secara umumnya, hasil karya sastera ini akan mengandungi kisah-kisah kegemilangan negara-negara Melayu.

Para sarjana berpendapat bahawa sastera sejarah tidak dapat digunakan sebagai sumber sejarah yang lengkap kerana terdapat perbezaan antara sastera sejarah dengan penulisan sejarah yang sebenar. Oleh sebab, kandungan dalam karya sastera sejarah campur aduk fakta dengan khayalan serta peristiwa benar-benar berlaku ia belum tentu merupakan suatu kebenaran. Sastera sejarah dihasilkan dengan berdasarkan fantasi penulis atau atas perintah seseorang, tetapi sejarah ditulis berdasarkan fakta. Sastera sejarah bermula dengan kepercayaan tentang adanya sesuatu, sedangkan sejarah bermula dengan pembuktian adanya sesuatu. Oleh ini, hubungan yang erat dapat dilihat antara sastera sejarah dengan lagenda. Kadangkala, sastera sejarah dengan lagenda tidak dapat dipisahkan.

Karya-karya tersebut dikatakan sebagai sastera sejarah kerana mengandungi unsur-unsur sejarah tetapi ditulis dalam bentuk sastera dan ini adalah sifat mutlak di dalam hasil sastera sejarah. Pendapatan-pendapatan Para Sarjana tentang Sastera Sejarah.


                                                              Raja Ali Haji

Sumber:http://khairulmukmineen.blogspot.com/2013/05/pensejarahan-sebuah-karya-agung-tuhfat_3.html

                                                       
                                                                                                                                                                      

Tiada ulasan :