Terjemahan

PENGIKUT

Rabu, 22 Mei 2013

STRUKTUR AYAT DALAM SULALATUS SALATIN


Bahasa Melayu klasik lahir rentetan daripada perkembangan bahasa Melayu Kuno yang wujud daripada penemuan batu bersurat, manuskrip-manuskrip lama dan sebagainya . Bahasa Melayu Klasik boleh dianggap sebagai bahasa yang kukuh pada zaman dahulu kerana bahasa ini telah diterima oleh masyarakat sekitarnya. Pada peringkat permulaan manusia berkomunikasi hanya menggunakan isyarat tangan selepas itu lahirlah bunyi-bunyi bahasa yang digunakan sebagai perantara untuk berkomunikasi. Setiap kelompok mempunyai bunyi bahasa yang berbeza antara satu sama lain. Bahasa yang berupaya bertahan merupakan bahasa yang diterima oleh masyarakat sekitarnya. Bahasa Melayu Klasik mempunyai keistimewaannya sendiri berbanding bahasa sebelumnya. Hal ini menyebabkan bahasa ini boleh bertahan lama lalu menghasilkan pelbagai bentuk penulisan seperti karya-karya klasik. Terdapat sebahagian karya diangkat sebagai karya agung dan masih dijadikan sebagai bahan bacaan dan bahan rujukan kepada masyarakat pada hari ini. Karya agung ini juga dijadikan sebagai bahan kajian bagi sesetengah masyarakt mengenai kandungan, bahasa, bentuk dan sebagainya.

        Kekuatan bahasa Melayu klasik sangat jelas apabila bahasa ini berfungsi sebagai lingua franca di daerah kepulauan Melayu sejak zaman berzaman. Sejarah juga telah membuktikan bahawa bahasa Melayu dijadikan sebagai bahasa perhubungan oleh pedagang-pedagang yang berdagang di kepulauan Melayu. Bahasa Melayu klasik mempunyai kekuatannya tersendiri yang membolehkan bahasa ini diterima oleh masyarakat. Perkembangan bahasa Melayu klasik diasaskan daripada tulisan yang terdapat pada batu bersurat abad ketujuh. Selepas itu bahasa Melayu klasik banyak mengalami perubahan dari aspek kosa kata, struktur ayat dan bentuk tulisannya. Antara ciri bahasa Melayu klasik yang membezakannya daripada bahasa lain ialah dari segi struktur ayatnya. Bahasa Melayu klasik menggunakan ayat yang panjang, berulang dan berbelit. Ayatnya juga banyak menggunakan ayat pasif berbanding ayat aktif.  Hal ini dapat dilihat dalam ayat berikut;

         ...Syahadan maka setelah dilihat oleh Patih Gajah Mada kelakuan Betara Majapahit itu...
                                                                                                (Sulalatus Salatin, halaman  116)

      Selain mempunyai kelainan daripada  struktur ayat, bahasa Melayu Klasik banyak menggunakan perkataan-perkataan yang mempunyai laras istana yang tidak diguna pakai oleh masyarakat golongan bawahan seperti gundik, beta beradu dan sebagainya. Bahasa ini banayak menggunakan partikal dalam ayat seperti ‘lah’ dan ‘pun’ yang digunakan dalam kata kerja seperti beradulah dan  berangkatlah. Hal ini dapat dilihat dalam contoh ayat yang berikut.

                   ...Maka Betara pun duduklah di penghadapan dihadapan orang banyak...
                                                                                          (Sulalatus Salatin, halaman 126-127)

        Bahasa Melayu Klasik juga menggunakan perdu perkataan iaitu pembuka kata untuk sesuatu cerita seperti maka, hatta dan sebagainya. Hal ini dapat memperlihatkan nilai estetika atau keindahan dalam bahasa Melayu klasik yang pernah menjadi bahasa lingua franca pada suatu masa dahulu. Hal ini dapat dilihat dalam ayat berikut.

        ...Hatta dalam antara itu Hang Kasturi pun berkehendak dengan seorang dayang-dayang...
       ...Maka Hang Jebat kesiangan di istana, lalu ia hendak mengamuk...
                                                                                                   (Sulalatus Salatin, halaman 138)

         Ciri-ciri bahasa Melayu klasik ini menunjukkan bahasa ini mempunyai identiti yang tersendiri. Walau bagaimanapun, kedudukannya di tanah Melayu tidak kekal disebabkan oleh peredaran zaman daripada zaman klasik kepada zaman moden. Bahasa ini juga tidak digunakan lagi pada masa kini kerana sifatnya yang sukar untuk difahami serta berbelit-belit. Walau bagaimanapun, masih terdapat binaan ayat yang serupa antara bahasa Melayu moden dan bahasa Melayu Klasik, namun nisbah persamaan antara dua bahasa ini sangat sedikit. Bahasa Melayu moden mempunyai perbezaan serta mengikut hukum tatabahasa yang betul, ringkas serta tidak berbelit-belit.

1 ulasan :

Tanpa Nama berkata...

Tinggalkan ulasan anda