Adat merupakan peraturan yang sudah diamalkan turun-temurun dalam
sesuatu masyarakat sehingga menjadi hukum yang harus dipatuhi. Perkataan adat
berasal daripada bahasa Arab bermaksud kebiasaan. Kedatangan Islam ke Alam Melayu
membawa konsep ini dengan makna yang lebih luas dan mendalam sehingga
merangkumi keseluruhan cara hidup yang kini ditakrif sebagai kebudayaan,
undang-undang, sistem masyarakat, upacara, dan segala kebiasaan yang sering
dilakukan, seperti cara makan atau cara duduk.
Selain itu juga adat istiadat merupakan bahagian adat yang mengatur
segala macam upacara dan kegiatan suci yang perlu menerima penghormatan awam.
Adat istiadat berlaku kerana diamalkan dan dijaga sebaiknya. Jika ditinggalkan,
adat istiadat akan pupus. Namun adat istiadat juga tertakluk pada prinsip
perubahan melalui muafakat dan perundingan ataupun kesan pengaruh dari luar.
Ini banyak kelihatan dalam peringkat upacara edaran hidup manusia. Pengarang
Tuhfat al-Nafis, iaitu Raja Ali Haji turut menyelitkan akan kemunculan
adat-adat Melayu pada ketika itu. Beliau menyatakan bahawa, Sultan Muhammad
Syah merupakan raja Melayu yang pertama memperkenalkan adat-adat dalam
masyarakat Melayu.
“Syahadan
baginda Sultan Muhammad Syah inilah Raja Melayu mula-mula meletakkan adat-adat
Melayu seperti kekuningan yang tertentu kepada raja jua, melainkan kekuningan
itu jika diambilkan baju dan kain dan destar maka tiga perkara itu boleh. Dan
demikian lagi larangan membuat rumah beperangin dan tiang beralas tidak
terletak ke tanah dan rumah berpebalaian dan berpelantaran. Dan perahu larangan
juga seperti perahu bertingkap dan berpengadapan. Dan berlarang juga bergelang
kaki emas keroncong kepala perak sekalipun tiada dapat orang keluaran
memakainya, jika kaya sekalipun melainkan dengan anugerah raja jua maka boleh.
Dan lainnya daripada adat yang tentu kepada raja-raja dan kepada anak-anak raja
jua. Dan jika mengadap raja di balairung, jika Raja Muda duduklah di seri
balai, demikian lagi Bendahara dan Temenggung dan Indera Bungsu dan segala
menteri-menteri daripada raja-raja di seri balailah kedudukannya. Dan lagi
beberapa adat istiadat yang tersebut pada siarah yang panjang-panjang.”
(Tuhfat al-Nafis, 1982: 5)
Petikan di atas menunjukkan kepada pembaca akan punca bagaimana
tercetusnya adat istiadat dalam golongan diraja seperti penggunaan warna kuning
yang dikhususkan untuk golongan diraja dan penggunaan balairung dan seri balai
ketika mengadap sultan dan raja muda. Apa yang hendak disampaikan oleh
pengarang adalah supaya pembaca melihat dan mengetahui akan adat istiadat dan
seterusnya memberi gambaran bahawa terdapat keistimewaan tersendiri bagi
golongan atasan atau raja pada ketika itu.
Tiada ulasan :
Catat Ulasan