Terjemahan

PENGIKUT

Rabu, 29 Mei 2013

ADAT PEPATIH

Adat Perpatih diamalkan di Negeri Sembilan dan Naning di Melaka. Nama Adat Perpatih diambil sempena gelaran orang yang menyuruh Adat Tuah Disakato, yakni adat yang diamalkan di Minangkabau, Datuk Parapatieh Nan Sabatang (Datuk Perpatih Nan Sebatang). Menurut Newbold (1839: 76 dalam buku Adat Perpatih: perbezaan dan persamaannya dengan Adat Temenggung), Negeri Sembilan semasa kedatangan perantau Minangkabau ke semenanjung Tanah Melayu, bukanlah kawasan yang tidak berpenghuni.


Semenjak orang Negeri Sembilan dan Naning mempunyai hubungan dengan masyarakat luar terutamanya orang-orang Eropah (Inggeris), cara hidup masyarakat Adat Perpatih telah dipengaruhi, malah diubah oleh elemen-elemen baru yang mewakili nilai-nilai yang tidak pernah dikenali sebelum ini. Jadual di bawah memberi penerangan mengenai perbezaan yang dialami oleh Adat Perpatih terutamanya sebelum dan selepas kedatangan pihak penjajah.

Sebelum kedatangan Penjajah
Perkara
Selepas Kedatangan
Penjajah

Yang Dipertuan Besar, Undang, Lembaga, Buapak dan Perut

Politik

·         Mengikis dan mengetepikan fungsi perwakilan politik (kuasa ketua adat- Undang, Lembaga, Buapak dikecilkan dan diganti dengan seorang Residen)
·         Residen dibantu oleh Pegawai Daerah.

Mewariskan tanah kepada kaum wanita dan kaum lelaki hanya sebagai penjaga.


Warisan Tanah

Sistem hak milik individu

Lelaki tidak boleh menikahi wanita dari sukunya sendiri.

Perkahwinan

Kaum lelaki berkahwin dengan wanita di luar masyarakat, hal yang sama juga berlaku dengan kaum wanita. (penghijrahan)

Pertanian

Ekonomi

·         Perdagangan
·         Pedalaman (berniaga kecil-kecilan dan bercucuk tanam- sawah padi)


Sumber: Wan Nur Safira Bt Wan Mohd Nafiah et.al. (2013). Nilai Ilmu Dan Maklumat :
Ilmu Perdukunan, Ilmu Firasat, Jampi, Pengasih, Strata Masyarakat, Adat Istiadat, Adat Temenggung dan Adat Perpatih. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris


Tiada ulasan :